fredag 20 april 2012

Det fria valet


Jag tänkte att jag skulle dela med mej av två tankar om det fria valet. En av tankarna är ur en biologisk syn och den andra är ur en kärnfysikers syn.

Jag börjar med fysik eftersom jag ser den som mer grundläggande.
Om universums minsta byggstenar skulle vara exakta och beräkneliga så skulle det betyda att allt i universum är exakt och beräkneligt. Det skulle betyda att om man skulle radera allt och börja om igen med samma förhållande så skulle det utspela sej som en film på precis samma vis igen. Alla händelser skulle vara oundvikliga och det fria valet skulle inte existera.

Men som jag har förstått det så har allt i protonkärnan bara en viss sannolikhet att vara och bete sej på ett visst vis, saker verkar kunna låna energi av sej själv i framtiden osv. Det gör att allt i hela universum bara har en sannolikhet att bete sej på ett visst vis. Och ju närmare man kommer den minsta byggstenen desto mer oberäkneligt blir det. Ett exempel är om du kastar en tärning en gång så kan du inte veta vad det ska bli, men kastar du den 10 gånger så kan du gissa ett medel. Kastar du den 1000 gånger så blir medlet stabilare. Kastar du en tärning med bara ettor på alla sidor så blir värdet alltid exakt. Med en oberäknelig minsta byggsten kan universum alltså ändå se ganska så beräkneligt ut men utan att vara en film där allt är oundvikligt. Det är då alltså inte omöjligt med det fria valet.

Då till den biologiska biten
Jag upplever lite att vi refererar allt levande på jorden till deras DNA, ända tills vi kommer till apan. Efter apan börjar vi referera oss själva till nått annat. Summan av alla våra delar. Vi accepterar inte att vi styrs av instinkter utan vi vill tro att allt är medvetet. Tex att myrans DNA, då tror vi att det strävar efter att hålla sej själv levande och reproducerande med myran som hjälpmedel, men vi tror att vi medvetet väljer att leva och reproducera oss. Till viss del verkar de kanske finnas lite sanning i det eftersom vi verkar vara dom enda djuren som kan begå självmord och kan välja att leva barnlösa. Men jag tror ändå att det är en illusion att tro att vi styrs av något annat än vårt DNA. Mitt DNA vill säkra sin framtid, det håller mej levande och gör mej beskyddande över mina barn som också delvis är mitt DNA.

Jag har alltid sagt att något annat en egoism inte kan existera. Men ser man på människan som DNA så är även altruism egoism. Att jag offrar mitt liv för en grupp människor kan göra att mitt DNA har större överlevnadschanser.

Summeringen är då att fysiken säger att det fria valet är möjligt, men biologin säger att det inte är så medvetet som vi tycks tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar