tisdag 17 april 2012

Veckans badkarsfundering

Jag låg nyss i badet och funderade på dåtid, nutid och framtid. Jag är väldigt nöjd med min nutid, det finns inget jag vill ändra på den. Eftersom jag är nöjd med min nutid så funderar jag ofta istället på min dåtid, eller ursprung.
Som jag ser det så är min nutid det sista i en oändlig tid av händelser, så tankarna kring mitt ursprung kan innefatta vad som helst förutom mej själv och framåt. För att kunna tänka på sin dåtid så tror jag därför att man måste vara nöjd med sin nutid.
För att komma fram till hur man vill ha sin framtid så räcker det inte att enbart titta på sin nutid eftersom det är en så extremt liten del i det hela. Man bör nog ha ställt dom intressanta frågorna om sin historia, men dom frågorna kommer inte förns man är nöjd med sin nutid.
Altså: För att veta hur man vill ha sin framtid måste man titta på sin dåtid som man bara ser om man är nöjd med sin nutid.
När man läser den meningen kan man lätt tänka det inte går ihop, men då missar man att en av tiderna har man kontroll över, nämligen sin nutid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar