fredag 11 maj 2012

Jag kommer att ta ett sommaruppehåll

Våren är här och massor av saker som känns mycket roligare än att skriva på denna blogg har tinat fram. Jag kommer troligtvis inte att skriva något mer fram tills vintern igen.

Men det kan hända att det kommer ett inlägg om att leka. Leka är något jag tycker är bland de viktigaste vi gör och man ska göra det livet ut. Jag ha funderat mycket över vad leken gör, men inte så mycket över vad leken ÄR, vilket jag ha börjat att fundera över nu. Vedhantering är en rogivande syssla som låter mej få höra vad jag tänker och jag har ett stort lass okapad ved framför mej, så det kan mycket väl ploppa upp ett sista inlägg efter det är klart.

Jag tänkte ta med en kort bonusfråga här eftersom det kanske blir sista inlägget på ett tag:
Är lagar baserade på en tanke att människan någonstans är ond och vill automatiskt göra onda handlingar?

Jag tror inte en "ond" handling existerar. Jag tycker att det känns som någonting väldigt flummigt och åt det religiösa hållet att tro att en handling kan utföras med ondska som mål och drivkraft. Det närmaste vi kommer ondska skulle jag påstå är sådant som genererats av lagar som förväntar av oss att vara onda. Vi är väl ändå till stor del omgivningens förväntningar på oss. Jag tycker att ordet human och ordet djurisk ska till viss del byta betydelse med varandra.

/Matte

1 kommentar:

  1. Ja, det ligger väl kanske inte långt ifrån sanningen. För att komma till en idé om varför, så bör man väl fråga sig varför lagarna finns.
    Just onda handlingar tycker jag man kan applicera det på psykopater och liknande. :P Och nåt man också kan räkna bort, eftersom de gör nåt oacceptabelt med liten eller utan moralisk kompass.

    Jag tror att "jaget" har något med det att göra. Man utgår ju i regel från sig själv när det gäller det mesta. Vad vill jag ha, vad behöver jag fixa till mina närmsta osv.
    För mig känns det som ett sätt att dra fokus från instinkter. Instinkter som i många fall har en god intention i grunden.. men gör att man ställer andra åt sidan, för att säkerställa sina egna behov.

    Att döda någon som t.ex. våldtagit en familjemedlem, är ju inte nåt som drivs av "ondska". Är man t.ex. utan medel för att kunna överleva, så kommer man säkerligen hamna i ett läge där stöld blir ett alternativ.

    Så jag tycker man först bör ställa sig frågan, varför finns lagar?
    Och svaret för mig, blir att de grundläggande lagarna finns där för att folk som är på väg att göra nåt som skadar en själv eller drabba någon annan, ska tänka till en extra gång.
    Plus för att fånga upp de psykfall som inte ens vet vad moral är.

    Sedan har man ju den andra sidan, där det inte handlar om samhällets bästa; dvs de lagar som är köpta av stora företag via lobbyister.

    SvaraRadera