tisdag 9 oktober 2012

Nu så

Jag mätte köket igår. Satt mig sen och skissade så skalenligt jag kunde. Jag vet inte riktigt hur man räknar ut skala. Typ 1:20, eller 20:1... Men om jag mätte upp 120 cm, så minskade jag först med en decimal, så det blev 12,0. Sen delade jag med 4. Så 120 cm i verkligheten blev 3cm på pappret.


Hur skriver man ut det? Skalan alltså. Det blir väl inte 1:14? Skala = 1:40. Fick jag lära mig.

Sen så har det börjat hända grejer på toaletten.

 Början på vår nya dusch. Där inne satt toaletten förut.

Här hamnar tvättstället och toan.

Tvättstället blir bara flyttat lite och toaletten hamnar bredvid. Sen ska avloppsröret gå upp i hörnet och taket bakom toaletten. Den ska dock kläs in så det kommer inte synas. 

Det händer saker! Äntligen!

4 kommentarer:

  1. skalan är 1:40

    kolontecknet är iprincip "delat med" (1/40).

    1/10/4 = 1/(10*4) = 1/40 => 1:40

    SvaraRadera
  2. Ahaaaaa. Jag förstår, nästan. Eller jo, det gör jag...Eller?

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte såhär:

    Man skulle kunna skriva att skalan är 3:120, för 3 cm på ritningen är 120 cm i verkligheten, men det är smidigare att dela både 3 och 120 med 3 så vi får veta vad 1 cm på ritningen motsvarar i verkligheten!

    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha. NU fattade jag :-)

      Förresten, katten kan bo med oss tillsvidare. Jag vet inte om Matte pratat med Martin eller sin pappa om det än bara. Han är lite seg på det där att höra av sig till folk...

      Radera